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napalmi

Autodesk Material E Ambient Occlusion

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Salve

Credo di aver capito che gli autodesk material siano l'evoluzione dei vecchi pro material. Ma mi chiedevo come si attiva l'ambient occlusion per questi nuovi materiali?

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mah, sarà che io sono ancora fermo a max 2009, ma io gli autodesk material non li ho mai sentiti... non è che ti riferisci agli arch&design? blink.gif

se sono loro devi andare nella tendina special effects e spuntare l'apposita voce ;)

ciao!

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Guest

ma io gli autodesk material non li ho mai sentiti... non è che ti riferisci agli arch&design?

No, sono dei nuovi materiali inseriti all'interno di Max 2011, a prima vista ricordano molto i pro-material delle versioni precedenti... Manca il roll-out dell'ambient occlusion e quindi, personalmente, non so se si può attivare mediante codice o no (ho dato un'occhiata veloce e non mi pare di aver visto nulla)...

@ napalmi... Una cosa che mi viene in mente per risolvere il tuo problema è... "perché non calcoli l'AO separatamente in modo "tradizionale" e poi la fondi in post-produzione?"

Mat

:hello:

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Guest

non si finisce mai di imparare... meraviglie delle ultime release... rolleyes.gif

ma allora ogni tanto implementano qcs di nuovo... laugh.gifbiggrin.giftongue.gif

se ti può interessare dalla guida ufficiale si può leggere questo...

Autodesk Materials

Autodesk Materials are mental ray materials that model materials commonly used in construction, design, and the environment. They correspond to Autodesk Revit materials, as well as materials in AutoCAD and Autodesk Inventor, so they provide a way to share surface and material information if you also use those applications.

Autodesk Materials are based on the Arch & Design material. Like that material, they work best when used with physically accurate (photometric) lights, and geometry that is modeled in real-world units. On the other hand, the interface of each Autodesk Material is much simpler than the Arch & Design material interface, and lets you achieve realistic, physically correct results with comparatively little effort.

NOTE The Autodesk Material Library is a set of mental ray material libraries based on manufacturing-supplied data and professional images. This includes building and design materials such as professional wall paint with glossy or matte finishes, solid glass, and concrete. These materials provide a convenient way of creating realistic textures.

Autodesk Bitmaps

Many Autodesk Material types have one or more Autodesk Bitmaps already assigned to them. To change the default bitmap assignment (if there is one), view the parameters for either the Autodesk Bitmap itself, or the parent material, and then click the map button. 3ds Max opens a file dialog so you can specify an image file. On the Parameters rollout for the Autodesk mental ray Materials Bitmap type, the button is labeled Source; in the settings for the parent material, usually the button is labeled Image.

WARNING 3ds Max allows you to disconnect a bitmap from an Autodesk Material, or to replace it with some other kind of map. However, if you do that other Autodesk applications such as AutoCAD won’t be able to read the Autodesk Material, so we recommend that you always leave the Autodesk Material bitmap nodes as they are. You can change the texture file that they call, or adjust their settings, but don’t disconnect them or replace them with a map type that is supported only by 3ds Max.

Da quanto leggo non parla per niente di AO... quindi o si calcola a parte o non c'è su questa tipologia di materiali....

Mat

:hello:

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mmm.... quindi in pratica hanno inventato un altra categoria di materiali con possibilità di customizzazione pari a zero?

già coi promaterial non è che abbia molto feeling, perchè o ti vanno bene così come sono o non riesci a cavarci un ragno dal buco...happy.gif

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Guest

Alcuni hanno più parametri altri meno ;):):D....

Ti allego uno shoot se ti può essere di aiuto...

th_47607_autodesk_material_slate_122_390lo.jpg

Mat

:hello:


Edited by Guest

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Advanced parameters for Autodesk Materials (ambient occlusion, rounded corners, and performance tuning) are not yet supported.

http://www.infinity-vision.de/ShaderUtilities/eng/index.html

http://www.infinity-vision.de/ShaderUtilities/eng/th_materials.htm

provate i th_materials che sono gli stessi ma con implementazioni di tipo advance features.

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