Jump to content
bn-top

What About Physical Scale?


tetooo
 Share

Recommended Posts

Salve ragazzi e salve helpers!

Allora, tutto è presto detto: sto terminando il mio progetto illuminotecnico e mi chiedevo se poteste darmi alcune delucidazioni circa il fattore di Physical Scale che si trova nella finestra "Environment and Effects", e che si rende visibile nel momento in cui si sceglie la Pseudo exposure. C'è qualcuno che sappia dirmi i criteri con cui è adatto impostare questa benedetta Physical Scale :blink2: ?

Come sempre vi ringrazio a priori!

Teto

Link to comment
Share on other sites

bn-top

purtroppo non stai usando un software scientifico per cui i dati che ottieni non vengono considerati attendibili a livello scientifico. ( se dici a un professionista di illuminotecnica che usi max ti ride dietro).

detto questo dipende per cosa stai usando max lavoro esame hobby?

ti consiglio di passare ad esempio a radiance che è un soft serio :D ciao

Link to comment
Share on other sites

io ti consiglio vivamente di leggerti questo articolo di master zap (il programmatore degli shader mental ray)

ti spiega molto bene i principali concetti di photometria e radiometria e alla fine dell'articolo trovi anche a cosa serve il "physical scale"

"So what is computer graphics? Radiometry, or Photometry

Amusingly, it is both.

If you take a standard RGB color, you can see each of the R, G and B components as radiometric, but if you calculate the total intensity of the color (which are generally weighted at 21% red, 72% green and 7% blue) is photometric.

I.e. if you consider the white color (1 1 1) to have the intensity "1", then that intensity if photometric. (Had it been radiometric, the intensity of color (1 1 1) would have been considered 3).

Conversely, the actual R, G and B component can be considered radiometric.

Since a pixel value on screen can be considered a measurement of the light from a particular direction coming from a particular point, it means that a pixel value is a luminance (and each of the R, G and B values are radiances).

So the total value of the pixel will have some relation to an actual lm/sr/m^2 (= cd/m^2) value, and the value of each R, G and B component will have some relation to an actual W/sr/m^2 value.

The exact "conversion coefficient" depends on the application.

For 3ds max, the conversion factor between the total pixel value and the luminance in (cd/m^2) is the "physical scale" (found in the exposure control configuration) divided by PI.

Of course, the exposure control itself must be off or it will affect the pixel values. As a trick can be noted, that if you add an exposure control (but keep it disabled!) and set the physical scale to PI (3.1415) and render to a floating point frame buffer, the total pixel values reported when you right click on them (by the "Mono:" heading) are in cd/m^2."

io ti consiglio di leggere tutto l'articolo cmq ;)

Link to comment
Share on other sites

Grazie innanzitutto a dagon!

per algosuk: lo scopo è un esame. in effetti max non è il massimo, ma sai per la resa è essenziale. E comunque da quando la autodesk ha assorbito lightscape mi tocca lavorare con quello per le curve isolux...ma radiance, perdona la mia ignoranza, è free?!?!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...