Vai al contenuto

Recommended Posts

Riguardo le impostazioni di gamma di 3ds max ho visto che tutti consigliano di immettere nelle 3 caselle delle opzioni "Gamma and LUT" il valore 2,2 (oppure 1,8 a seconda dei casi),quindi la cosa mi sembrava scontata...ma poi mi sono imbattuto nel manuale di Mental Ray di Jennifer O'connor che dice:

Referring to Figure 1.13, which shows the gamma settings for new scenes in 3ds Max Design

2010/2011, perform the following steps to adjust the gamma options within your installation of

3ds Max Design:

1. Select the Enable Gamma/LUT Correction check box, enabling the option.

2. Select the Gamma radio-button option instead of Autodesk View LUT.

3. Blur your eyes a bit, and adjust the Gamma value spinner until the inner and outer

squares are about the same intensity on your monitor. (This value will differ from monitor

to monitor.)

4. Select the Affect Color Selectors and Affect Material Editor check boxes. These critical

settings give you a WYSIWYG color display in the material previews.

5. Set the Input Gamma and Output Gamma values to 2.2 each. These two settings ensure

that images are read from (Input Gamma) and written to (Output Gamma) your bitmap

files correctly and are described in the next section. The normal range for these values is

1.8 to 2.2, with 2.2 being the default.

As you can see in the dialog box in Figure 1.13, my monitor’s Gamma setting is 2.0, and on

my display the two squares look about the same brightness within 3ds Max/Design, yet in this

book the two squares are very different. You will need different display gamma settings for

each computer you use; however, the recommendation is to use 2.2 for all settings, including

your monitor.

The inner square is 50 percent gray and the outer square contains a tiny black-and-white

checkerboard giving the illusion of being 50 percent gray.; When the intensity of the two squares

is the same, your monitor will have correct gamma correction applied to the display, and your

renderings, bitmaps, and color selections will look brighter. Depending on your version of 3ds

Max/Design, you might have to restart the program for gamma changes to take effect.

perchè dice di regolare i 2 quadrati affinchè appaiano della stessa intensità mentre io ho sempre letto che quel valore deve essere lasciato a 2,2? :blink:

Se io provo a regolare i 2 quadrati il valore corretto che risulta sul mio monitor è 1,5 e non più 2,2.

...chi mi spiega questa cosa?

Condividi questo messaggio

Link al messaggio
Condividi su altri siti
Ospite

è una tecnica usata più per le vecchie versioni di 3ds max - vai pure avanti con la 2.2

Link al messaggio
Condividi su altri siti
Inviata (modificato)

l'autrice del manuale utilizza 3ds max 2011 quindi una versione relativamente recente.

Ragionandoci sopra mi sono fatto l'idea che il procedimento che illustra serve a calibrare il programma tarandolo alle caratteristiche dello schermo su cui si sta lavorando nella maniera più fedele possibile,ma cosi però si perderà la compatibilità con lo standard 2,2 e se visualizziamo i nostri lavori su altri computer questi risulteranno scorretti (sempre che non facciamo delle modifiche mirate su ogni nuovo computer su cui lavoriamo).....giusto?

Ad ogni modo,a parte "questa eccezione che conferma la regola",in tutti i tutorial consigliano di utilizzare 2,2 e quindi vado sicuramente avanti cosi ;)

Modificato da 44 gatti

Link al messaggio
Condividi su altri siti