Chaos Group ha lanciato VRscans un nuovo servizio e plugin per la scansione di materiali 3D.

Si tratta di un progetto che vede la luce e viene reso pubblico dopo diversi di ricerca applicata, in cui Chaos Group ha prima brevettato questa tecnologia, per poi occuparsi di renderla spendibile sul mercato.

Il 3D material scanner può scannerizzare tutte le informazioni contenute in materiale, replicandone in maniera dettagliata l'aspetto e le caratteristiche fisiche, con una corrispondenza tra modello reale e controparte digitale molto elevata.

Il materiale scannerizzato viene successivamente salvato in un formato proprietario, il .vrscan, pronto ad interfacciarsi con il motore di rendering V-Ray, grazie alla plugin di connessione VRscans. Il plugin rende immediato l'utilizzo del materiale definito, senza richiedere ottimizzazioni o altri passaggi intermedi.

Chaos Group punta molto sul fatto che questa tecnologia venga adottata da aziende e industrie che necessitano di materiali in computer grafica che riproducano fedelmente quelli reali, per raggiungere i migliori risultati possibili nel design e nella prototipazione virtuale dei loro modelli.

Si tratta dunque di un servizio highend, concepito nello specifico per un ambito industry ed esclusivamente professionale.

I settori per cui VRscans è stato principalmente concepito sono i seguenti:

•  Product design

•  Automotive

•  Furniture design

•  Materials & manufacturing

 

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L'immagine in alto e quelle che seguono nel corso del corrente articolo ritraggono alcuni esempi di VRayScannedMaterial ricreati grazie al nuovo servizio VRscans di Chaos Group

 

Il processo di scansione viene effettuato direttamente da Chaos Group, almeno per quanto riguarda la prima fase di implementazione commerciale del servizio.

Gli utenti finali possono scaricare il plugin VRscans, necessario per poter caricare i materiali e utilizzarli con V-Ray.

Al progetto VRscans, Chaos Group ha riservato un nuovo sito dedicato: http://www.vrscans.com/

Tutte le feature dei VRayScannedMaterial sono facilmente recuperabili nella guida online integrale di V-Ray 3.3.

V-Ray è disponibile sullo shop di Treddi.com

 

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I prezzi per l'utilizzo del servizio, acquistabile direttamente sul sito ufficiale di VRscans, sono i seguenti.

VRscans Plugin – is a workstation (1 GUI + 1 Render Node) license that allows a user to load and render scanned materials. Licenses will be offered as monthly or annual rentals. (This includes access to our ever-growing library of physically scanned materials such as leather, fabrics, wood, etc.)

•  Monthly – 160 EUR/ 220 USD/ 140 GBP per month

•  Annual – 300 EUR/ 420 USD/ 260 GBP per year

VRscans Render Node – is for users looking to render .vrscans on their render farm. It does not include the GUI.

•  Monthly – 80 EUR/ 110 USD/ 70 GBP per month

•  Annual –150 EUR/ 210 USD/ 130 GBP per year

VRscans Service – is for customers looking for full service physical material scans.

•  Each material – 300 EUR/ 420 USD/ 260 GBP

•  Volume pricing is available

•  Shipping is additional

Chaos Group ha rilasciato anche una serie di Q&A utili a chiarire le caratteristiche di VRscans, un servizio sicuramente molto innovativo per quanto riguarda il range di prodotti.

Ulteriori informazioni si possono ritrovare sul sito ufficiale dedicato a VRscans che, secondo quanto annunciato da Chaos Group, verrà costantemente aggiornato con tutte le evoluzioni del servizio.

 

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Official Q&A - Chaos Group VRscans

How are VRscans different from creating your own materials?

With VRscans, you don’t have to create your own materials. We take a physical material sample, scan it, and then return it to you along with a .vrscan file. Import the file with the VRscans plugin, apply it, and you’re done. VRscan materials are an exact digital replica of a physical material, so there’s no guesswork, and the results are reliable.

What materials are best suited for our scanning service?

The best materials to scan are fabrics, leather, plastics, metal, wood, and stone. Glass, skin, and very glossy materials are not recommended. Every material you send us is analyzed and evaluated for scanning.

Physical material scan requirements:

•  opaque materials

•  flat materials

•  Materials with texture depth of 1mm or less

•  Material samples can be no less than 20x20mm and no more than 200x200mm.

•  Resolution limitation of 1px = 6/100mm

How long does scanning take?

Depending on the material, it can take a few hours to scan and prepare the digital material for use in a scene.

How are .vrscan materials delivered to the customer?

When the materials are ready, an FTP link can be provided for download. Files can be saved on a physical device and delivered via courier at extra cost.

What are supported 3D platforms?

At launch, the VRscans plugin works in current versions of V-Ray for 3ds Max and Maya.

Do I need a dongle?

Currently you need a dongle to run V-Ray and the VRscans plugin.

Can I install VRscans separately from V-Ray?

The plugin works only in V-Ray and is seamlessly integrated.

 

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What licenses do I need to use VRscans?

VRscans has two license types, GUI and Render Node.

Are there any example scenes or scanned material samples to evaluate VRscans?

There are sample scenes available on our VRscans help page. Also, renting the VRscans plugin gets you access to a library of materials to use.

How do you handle material tiling and UV mapping issues?

We’ve developed special software for the creation of digital materials that tile seamlessly with correct UV mapping.

How do I modify the parameters of a VRscans material?

The VRscans plugin has limited controls for particular material settings. More information can be found on our VRscans help page.

Can I give my VRscan materials to a third party?

Prior to scanning, there is an agreement between the customer and Chaos Group that outlines the various use permissions of VRscans materials.